Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op banden.startpagina.nl

andere bandenmaat onder auto monteren

jasper
21 Dec, 2009 21:24

Hallo

Ik heb een vraag over banden onder mijn auto.

Ik heb een C4 picasso en heb daar banden onder zitten met de maat 215/55/R16

Nou kan ik banden krijgen met de maat 205/60/R16

Zou dit passen?

Bewerkt 25 Jul, 2011 21:34
Middelbos BV
05 Jan, 2010 09:55

Over het algemeen zal dit geen probleem zijn. De banden die je noemt zijn smaller (205mm ipv 215mm) dan er nu om zitten

De band: 215/55-R16 heeft een omtrek van 2020mm

De band: 205/60-R16 heeft een omtrek van 2050 mm

Verschil: 1.46%

Doordat de nieuwe band in omtrek (afrol) groter is krijg je een tellerafwijking. Als je volgens de teller 120 gaat rijden met de nieuwe banden dan rij je “in werkelijkheid” bijna 122. Dit verschil is dus minimaal maar wel iets om rekening mee te houden als je harder gaat rijden.

Snel bandenmaten berekenen:

http://www.middelbos.nl/informatie/tools#

nuno
07 Jan, 2010 20:55

Ik heb hier nog een aanvullende vraag over aangezien ik ook die calculator was tegengekomen in mijn zoektocht: laatst werd mij namelijk verteld door een bandenverkoper dat hij niet zeker wist of er een 16 inch velg op kon ipv een 17 inch (ik heb een espace uit 2004 met bandenmaat 225/55 R17). dat zou met de remmen te maken hebben? kan dat kloppen of was het een verkoopverhaal om mij te proberen de grotere banden te verkopen?

Middelbos BV
08 Jan, 2010 09:59

Een velg heeft ruimte nodig tussen de schijf van de velg (waarmee het wiel vast zit) en o.a. de reminrichting.

Als je uitgaat van een velg met een zelfde wielbolling/ET (de plaats van de schijf in de velg) dan is het inderdaad belangrijk om te weten of je voldoende ruimte hebt. Een grotere velg levert vaak geen (maar niet altijd) problemen op. Omgekeerd, een kleinere velg (16 inch ipv 17 inch) kan wel problemen geven omdat de ruimte in/achter de velg kleiner wordt.

Het verschil tussen een 17 en 16 inch velg is 1 inch. Ofwel 2,54 cm. Dit betekend dat er rondom 1,27 cm ruimte moet zijn in de velg.

In deze is het beste advies om simpelweg langs te rijden bij een bandenservicebedrijf en dit na te vragen. Een monteur ziet binnen een minuut of er voldoende ruimte moet zijn. Een andere oplossing is om een auto forum op te zoeken en specifiek de vraag neer te leggen bij andere Espace rijders. Wellicht is er iemand die het al heeft uitgeprobeerd.

Allayna
25 Jul, 2011 21:34

You keep it up now, udnrestand? Really good to know.

Arry
25 Jul, 2011 21:34

If you want to get read, this is how you sholud write.